Over RobinV-Rally

RobinV-Rally is ontstaan vanuit de enthousiasme voor de rallysport van mij, Robin Verheggen. Van jongs af aan ging ik met mijn vader naar de rally. Dat begon bij de ELE Rally, onze thuisrally. Een van de proeven startte in de “achtertuin”. In mijn kinderjaren nam mijn pa me mee, later werd dat: “Kom pap, we gaan naar de rally toe!”

In die roots liggen de passie voor de rallysport. Vele jaren zijn we samen naast de rallypaden te vinden. Op een gegeven moment, begin jaren 2000, nam ik de huis-tuin-en-keuken-camera mee van mijn ouders. De eerste rallyfoto was een feit en een nieuwe hobby was ontstaan: rallyfotografie.

Langzaamaan werd de passie voor de fotografie groter en reisden we stad en land af om naar rally te kijken. Eerst in Nederland, daarna in België en een lokale rally in Duitsland tot de eerste WRC Rally in 2010: de ADAC Rallye Deutschland. Een bijzondere ervaring, zowel qua omgeving als de professionaliteit als het verschil in snelheid tussen de wereldtop en de Nederlandse top. Vlak voor die rally kocht ik mijn eerste camera, een Canon EOS 350-D.

Aan die camera heb ik jarenlang plezier beleefd. Na een aantal jaar wilde ik meer, ik wilde meer doen met de fotografie en een serieuze hobby in de autosportfotografie ontwikkelen. Toen kocht ik een Canon 1D Mark III, die ik nog steeds gebruik met veel plezier.

Eind 2011 werd ik benaderd door Team XDakar om hun website bij te houden terwijl zij naar de Dakar Rally gingen. Een bijzondere uitdaging om nog dichterbij te komen en die kans greep ik met alles wat ik had aan. Dakar, na de gewone rally een nieuw doel: ooit naar de Dakar Rally toe. In de zomer van 2012 was mijn eerste Cross Country wedstrijd: de Baja van Spanje met het team van Erik van Loon. Een nieuwe wereld, een nieuwe ervaring en een supergaaf evenement. In het najaar van dat jaar mocht ik mee naar Marokko voor de laatste rally in de voorbereiding op Dakar 2013. Dichterbij de Dakar kun je niet komen. Misschien was de Cross Country toch wel gaver dan de gewone rally. Maar de gewone rally zou ik niet willen kwijtraken.

Het jaar daarna, 2013, was een bijzonder jaar. Een recordjaar qua aantal evenementen: rally’s in Nederland, België en Duitsland, maar ook een testdag, de licentiedagen, een bijzondere shoot bij Toyota Motorsport met Maurice Volmeyer, en meer. Maar er leek er een abrupt einde te komen aan de hobby. Na een dodelijk ongeluk in de WRC Rally van Duitsland, waar ik slechts een steenworp vandaan stond, was alle zin, motivatie en passie als sneeuw voor de zon verdwenen. Een paar weken later was de rally van Hellendoorn, ik had er geen zin in, maar ik werd dusdanig gepusht door mijn omgeving om tóch te gaan. Voor mij een vreemde rally, maar een goede: de zin was terug!

In dat jaar werd ik tevens benaderd door Tonnie van Deijne om eens na te denken of ik wilde fungeren als coördinator van de Ford Fiesta Sport Trophy in Nederland voor 2014. Na een aantal rally’s in 2013 met de Ford Fiesta R2 door een paar Nederlanders werd besloten om deze in een Trophy naar Nederland te halen. Daarmee werd 2014 een leerzaam jaar, helaas was er niet voldoende draagvlak binnen de Nederlandse rallysport om hiermee door te gaan. Maar ik kreeg er een waardevolle ervaring bij.

Na de Dakar van 2015 besloot Erik van Loon om een gooi te doen naar de titel in de FIA World Cup for Cross Country Rallies. Door wat pech in die tocht is die campagne vroegtijdig gestaakt, maar het bracht mij naar een van de bijzonderste rally’s die ik ooit heb meegemaakt: de Baja van Rusland! Sneeuw, kou en bovenal een mooi begin van het jaar. Tegenwoordig ben ik nog steeds actief binnen Van Loon Racing als webmaster, media-verantwoordelijke en, indien het uitkomt, fotograaf.

In de loop der jaren heb ik veel geleerd, meegemaakt en genoten. Maar ook mindere momenten meegemaakt, zware crashes gezien en ervaren hoe belangrijk veiligheid is. Geniet van de foto’s, mocht er interesse zijn in een van de foto’s of wilt u een opdracht uitgeven. Neem dan contact op.